Praktyczne problemy dropshippingu w VAT to temat niezbyt rozeznany przez fachowców od prawa podatkowego, a tym bardziej przez samych przedsiębiorców. W tym artykule dowiesz się niemal wszystkiego, co powinieneś wiedzieć w kontekście podatku VAT i dropshippingu.
Zapraszam Cię do lektury!
Czym jest dropshipping i jakie ma znaczenie dla VAT?
➡️ Dropshipping to model logistyczny (biznesowy) wykorzystywany w sprzedaży towarów przez Internet, polegający na kompleksowej obsłudze zamówienia realizowanego przez dostawcę, bez konieczności magazynowania towaru.
W takim układzie biznesowym, dropshipper nie potrzebuje magazynu, nie ponosi kosztów zakupu i przechowywania towaru. Z reguły dropshipper działa w oparciu o przedpłatę, pobiera całość środków od klienta, a następnie realizuje zamówienie, bez angażowania własnych środków.
W związku z tym, dropshipping jest popularny wśród przedsiębiorców rozpoczynających działalność w e-commerce, z uwagi na minimalizowanie ryzyka związanego z przepływami pieniężnymi (cash flow), a dodatkowo pozwala na skalowanie własnego biznesu.
Dropshipping może mieć miejsce w dwóch wariantach biznesowych, jako:
- Zakup towaru w celu jego sprzedaży (handel, z przeniesieniem prawa własności towaru na dropshippera, a następnie na klienta),
- Usługa pośrednictwa polegająca na obsłudze zamówienia i połączeniu obu Stron (sprzedawcy-dostawcy towaru oraz kupującego-klienta),
Pierwszy z modeli (sprzedaż we własnym imieniu) opiera się na pobraniu 100 % środków od klienta, a następnie zakupie towaru we własnym imieniu. Finalnie następuje sprzedaż towaru do klienta przez dropshippera. W takim wariancie dropshipper ponosi odpowiedzialność za wady towaru.
Ww. model jest niewątpliwie bezpieczniejszy podatkowo (o czym poniżej).
Z kolei, drugi model opiera się przede wszystkim na pośrednictwie handlowym, który opiera się na:
- Zebraniu zamówienia od klientów, w tym pobraniu przedpłaty za zakup towaru,
- Zleceniu zakupu towaru w imieniu i na rzecz klienta, przeprowadzeniu całej obsługi zamówienia,
- Dropshipper pobiera tylko i wyłącznie prowizję, a transakcja ma miejsce pomiędzy dostawcą, a klientem.
Praktyczne i najczęstsze problemy z VAT w modelu dropshippingu
Model dropshippingu wydaje się prosty biznesowo, jednak generuje szereg problemów w systemie rozliczenia podatku od towarów i usług (VAT), a zwłaszcza związanych z:
- kwestionowaniem modelu pośrednictwa w dropshippingu,
- zwolnieniami VAT,
- ustaleniem miejsca świadczenia usług przy transakcjach transgranicznych.
Tym samym, problemy wdrożenie modelu dropshippingu może generować wieloaspektowe ryzyko w dropshippingu.
Jak obliczać VAT w transakcjach dropshippingowych?
Problemy z obliczeniem VAT przy transakcjach dropshippingowych mogą pojawić się zwłaszcza wtedy gdy dropshipper nieprawidłowo wdrożył model pośrednictwa handlowego (w którym pobiera prowizję za obsługę zlecenia), np.:
- Zachowuje się tak jak gdyby kupił i sprzedał towar (rozporządzał towarem jak swoim własnym), dysponuje towarem fizycznie,
- Nie uregulował kwestii związanych z regulaminem sklepu internetowego,
- Ponosi solidarną odpowiedzialność za wady produktu i reklamacje produktu,
- Istnieją nieporozumienia pomiędzy nim, a sprzedającym towar (np. sprzedający wystawia omyłkowo fakturę na dropshippera).
W ww. zakresie istnieje pewna sprzeczność pomiędzy wyrokami Sądów administracyjnych, wydawanymi interpretacjami, a zwykła praktyką organów podatkowych.
Należy zauważyć, iż lokalne organy podatkowe uznają, że fakt przedpłaty za towar (dropshipper pobiera 100 % wynagrodzenia za towar oraz swoją prowizję) jest wystarczający do tego, aby uznać kupno-sprzedaż towaru.
W praktyce ma to katastrofalne konsekwencje dla samego dropshippera. Proszę zwrócić uwagę, iż w modelu pośrednictwa, dropshipper wystawia jedną fakturę, tj. fakturę za swoją prowizję.
Z kolei, jeżeli organ podatkowy kwestionuje ww. model to w praktyce uznaje, że dropshipper:
- Kupił towar (a w związku z tym mógł odliczyć VAT, ale nie musiał – dropshipper nie ma faktury zakupowej, a w związku z tym i tak nie ma czego potencjalnie odliczyć),
- Sprzedał towar (a związku z tym miał obowiązek wystawienia faktury na całą kwotę, tj. jaką otrzymał od klienta).
W ww. zakresie należy wspomnieć, również o dodatkowym zobowiązaniu VAT do 30 % kwoty rzekomo uszczuplonego VAT m. in. o którym pisałem w artykule Jak uniknąć dodatkowego podatku w VAT?
.Dropshipper powinien dostrzec, iż model pośrednictwa został wielokrotnie akceptowany przez Organy interpretacyjne. Jednakże, nie zmienia to faktu, iż lokalny organ podatkowy może zignorować wnioski jakie wynikają z interpretacji podatkowych wydanych dla innych podmiotów, a następnie ustalić opodatkowanie jak dla sprzedaży (co faktycznie rujnuje biznes dropshippera).
Przykładem interpretacji akceptującej model pośrednictwa w podatku dochodowym jest pismo z dn. 25.04.2023 r. o nr 0113-KDIPT2-1.4011.189.2023.4.AP, w której Dyrektor KIS uznał, że:
(…) reasumując, podstawą opodatkowania (…) przy pośrednictwie handlowym poprzez aukcje internetowe w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem, jest uzyskana od klientów prowizja (marża).
W związku z powyższym, jedynym słusznym rozwiązaniem jest ochrona własnego biznesu m. in. poprze uzyskanie stosownej interpretacji podatkowej dla siebie.
Miejsce świadczenia usług a dropshipping: kluczowe zagadnienia
W każdym z modeli dropshipingu (pośrednictwa i sprzedaży) pojawia się zagadnienie związane z należytym rozpoznaniem miejsca świadczenia usług lub dostawy towaru.
Zwrócić bowiem należy, iż VAT jest podatkiem w którym opodatkowanie powinno być w miejscu faktycznej konsumpcji (odbiorcy usługi lub towaru). W związku z tym, jeżeli odbiorcą usługi (dostawy) jest konsument, wówczas miejsce opodatkowania takiej transakcji jest takie, jak dla os. fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Jeżeli naszymi odbiorcami są wyłącznie polscy konsumenci, a towar każdorazowo jest dostarczany na terytorium Polski, wówczas należy zweryfikować swoje obowiązki co do rejestracji VAT w Polsce (np. zwolnienie podmiotowe do 200 tys. złotych, zwolnienia VAT na niektóre towary lub usługi etc.).
Z kolei, w przypadku modelu dropshippingu na terytorium UE konieczne może być:
- wdrożenie procedury VAT-OSS (dla sprzedaży powyżej 10 tys. euro do danego państwa UE) lub
- rejestracji dla celów VAT zagranicą.
Niekiedy podatnik może stać przed dylematem w zakresie tego czy bardziej opłacalna jest sama rejestracja w danej jurysdykcji, czy też raczej oparcie modelu sprzedaży o VAT OSS.
W związku z tym, w ww. zakresie zasadne byłoby nie tylko zweryfikowanie własnych obowiązków, ale również przeprowadzenie oceny tego co jest bardziej korzystne w danym wariancie biznesowym.
Dodatkowo każdy dropshipper, który dokonuje importu towarów z Azji (Chiny, Wietnam etc.) powinien zweryfikować to czy dla celów VAT może zostać uznany za importera towarów, a także jakie obowiązki może mieć jego kontrahent (zwłaszcza jeżeli prowadzi regularną wymianę handlową z Polską).
Rejestracja do VAT w różnych krajach – wyzwania dla dropshipperów
Niekiedy w modelu dropshipingu opłacalna jest rejestracja dla celów VAT w poszczególnych krajach UE. Dropshipper pomimo ciążących obowiązków w zakresie rozliczenia VAT będzie miał prawo do:
- Odliczenia VAT z tyt. zakupów w państwie rejestracji dla celów VAT,
- Zwrotu VAT w państwie w którym jest zarejestrowany.
Dokumentacja podatkowa w dropshippingu – co powinieneś wiedzieć?
Większość dropshipperów może oprzeć swoją dokumentację na fakturach elektronicznych (zależnie od modelu dropshippingu). W związku z tym, dobrze ułożony model dropshippingu nie generuje innych obowiązków np. posiadania kasy fiskalnej (co jest niewątpliwie ułatwieniem w prowadzeniu tego rodzaju działalności).
Zwłaszcza model pośrednictwa handlowego pozwala na jakiekolwiek wyeliminowanie obowiązków związanych z posiadaniem kasy fikslanej (co czyni go wygodnym biznesowo, ale też bardziej ryzykownym podatkowo).
Obowiązek kasy fikslanej może pojawić się w bardzo specyficznych przypadkach (np. zależnych od sposobu przeprowadzenia transakcji lub towaru będącego przedmiotem obrotu).
Jak uniknąć błędów w dropshippingu?
Ratunkiem dla każdego dropshippera powinno zatem być wdrożenie modelu pośrednictwa przez prawnika, a zwłaszcza:
- Weryfikacja regulaminu sprzedaży VAT,
- Potwierdzenie modelu pośrednictwa poprzez wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej,
– i być może procedurę VAT w zakresie należytej staranności dedykowaną dla tego modelu biznesowego.
Istotne jest również rozpoznanie:
- obowiązków w zakresie rejestracji dla celów VAT w innych państwach członkowskich lub wdrożenia procedury VAT OSS,
- obowiązków dokumentacyjnych dla celów transakcji,
- prawa do zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego w VAT.
Wątpliwości organów podatkowych w kontekście dropshippingu
Organy podatkowe mogą mieć szereg wątpliwości przy modelu dropshippingu, a zwłaszcza:
- Czy ma miejsce jedynie usługa pośrednictwa z której dropshipper otrzymuje prowizję? Czy też ma miejsce sprzedaż i zakup towarów?
- Czy transakcja dropshippingu ma charakter fikcyjny w związku z brakiem fizycznej obecności dropshippera?
- Czy transakcja dropshippingu zawiera element transgraniczny i w związku generuje obowiązki dla dropshippera poza Polską?
- Czy dropshipping prowadzi do zastosowania obowiązkowej procedury VAT OSS?
Jakie są konsekwencje nieprawidłowego rozliczenia VAT?
Nieprawidłowe rozliczenie VAT w modelu dropshippingu może prowadzić zwłaszcza do:
- Przekwalifikowania transakcji na sprzedaż towaru (a nie samo pośrednictwo),
- Nałożenia VAT od całości pobranych środków,
- Nałożenia dodatkowego zobowiązania VAT.
Praktyczne porady dla dropshipperów w zakresie VAT
W celu uniknięcia błędów zasadne jest:
- Upewnienie się, iż wdrożony model dropshippingu pozwala na pobieranie wyłącznie prowizji od transakcji,
- Upewnienie się co do prawa w zakresie zwolnienia w VAT (podmiotowych, przedmiotowych),
- Upewnienie się, iż nie powstaje obowiązek rejestracyjny w innych państwach lub obowiązek procedury VAT OSS
- Weryfikacja braku obowiązków w zakresie dokumentacyjnym (wyłączenie obowiązku kasy fiskalnej),
- Weryfikacja postanowień regulaminu z klientem.
Najczęściej zadawane pytania w kontekście dropshippingu
Oto kilka najczęściej zadawanych mi pytań w kontekście dropshippingu:
Jak rozliczać VAT w dropshippingu?
Dropshipping może być kwalifikowany jako świadczenie usług (pośrednictwo) lub sprzedaż towarów. Każdy z rodzajów dropshippingu generuje obowiązek rozliczenia VAT chyba, że mamy prawo do zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego.
Jednakże regułą jest obowiązek rejestracji dla celów VAT w Polsce lub innej jurysdykcji (UE, EOG) lub wprowadzenia procedury VAT OSS.
Czy trzeba odprowadzać podatek od dropshippingu?
Jeżeli działasz w modelu prowizyjnym, wówczas masz co do zasady obowiązek odprowadzenia VAT z tytułu prowizji (wygenerowanej marży). Jeżeli transakcja jest przeprowadzona jako sprzedaż, wówczas masz obowiązki przewidziane tak jak dla sprzedaży towaru.
Kto wystawia faktury dropshipping?
Fakturę za dropshipping wystawia dropshipper (prowizja lub sprzedaż towaru) oraz dostawca (sprzedaż towaru).
Co jest przychodem w dropshippingu?
Zależnie od modelu dropshippingu przychodem będzie marża (prowizja) lub cena sprzedaży towaru.
Jak mogę Ci pomóc
W celu prawidłowego ułożenia modelu dropshippingu możesz:
- Skonsultować ze mną swoje wątpliwości,
- Zweryfikować regulamin sprzedaży,
- Wystąpić o interpretację podatkową w celu potwierdzenia prawidłowości swojego modelu biznesowego,
- Wdrożyć procedurę należytej staranności VAT,
- Wdrożyć procedurę VAT-OSS lub zarejestrować się dla celów VAT w innym państwie członkowskim.
Ponadto, w przypadku sporu z organem podatkowym mogę reprezentować Cię w kontroli lub postępowaniu w celu rozstrzygnięcia sporu po Twojej myśli lub zredukowania strat w Twoim biznesie.
Michał Wasyl
doradca podatkowy
Obrazki w poście pochodzą z Unsplash
***
Małżonkowie jako fundatorzy fundacji rodzinnej – skutki w podatku PIT
Fundacja rodzinna jest nową instytucją funkcjonującą w polskim obrocie prawnym od 2023 r. W ww. zakresie Polska skorzystała z dorobku myśli prawniczej państw zachodnich (Niemcy, Szwecja, Austria, Szwajcaria etc.), w których instytucja fundacji rodzinnej jest znana od pokoleń.
W krajach europejskich wiele rodzin wykorzystuje fundację rodzinną do skutecznego zarządzania zgromadzonym majątkiem, a zwłaszcza do uniknięcia rozdrobnienia kapitałowego przedsiębiorstwa należącego do rodziny.
Polska fundacja rodzinna została kompleksowo uregulowana… [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }