Dodatkowe zobowiązanie w podatku od towarów i usług (VAT) stanowi sankcję podatkową za nieprawidłowe rozliczenie VAT ustaloną jako procent kwoty wadliwie ustalonego podatku (w wyniku zaniżenia VAT lub zawyżenia kwoty zwrotu. W dzisiejszym artykule opowiadam o tym, jak uniknąć dodatkowego podatku w VAT.
Pomimo, że przepisy zostały wprowadzone w 2017 r. to sposób ich stosowania jest praktycznym zagadnieniem w toku sporu podatkowego. Problemów związanych z dodatkowym zobowiązaniem VAT nie uniknęły duże przedsiębiorstwa, jak i celebryci, którzy wdali się w spór z organami podatkowymi.
Temat dodatkowego zobowiązania podatkowego VAT na pewno niejednokrotnie pojawi się w przestrzeni medialnej zwłaszcza biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia i sprawę youtubera znanego jako ‘Budda’.
Czym jest dodatkowy podatek w VAT i kiedy się go stosuje?
Dodatkowe zobowiązanie VAT jest formą podatku (a nie grzywny lub częścią materii prawa karnego lub karno-skarbowego) ustalanego przez organy podatkowe w ściśle określonych przypadkach wymienionych w ustawie o VAT.
Zasadniczo Organ podatkowy może nałożyć dodatkowe zobowiązanie w VAT zwłaszcza gdy:
- została zaniżona kwota VAT do zapłaty wykazana w deklaracji podatkowej,
- została zawyżona kwota zwrotu podatku naliczonego lub kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zamiast wykazania kwoty podatku do zapłaty w deklaracji podatkowej,
- nie została złożona deklaracja podatkowa oraz nie został zapłacony podatek do organu podatkowego.
Co istotne, dodatkowe zobowiązanie VAT nie może być stosowane w przypadku błędów rachunkowych lub oczywistych omyłek (odmienną kwestią jest ustalenie czym jest błąd rachunkowy lub omyłka – i tu może rodzić się spór z Organem podatkowym).
Treść ww. zasad (wynikających wprost z ustawy o VAT) nie wyczerpuje całości okoliczności i przesłanek regulujących prawo do narzucenia ‘dodatkowego zobowiązania podatkowego w VAT’.
Podatek od towarów i usług (VAT) jest bowiem daniną zharmonizowaną na poziomie Unii Europejskiej i w toku stosowania przepisów należy wziąć pod uwagę dyrektywy, jak również acquis communautaire (wspólnotowy dorobek orzeczniczy – orzeczenia TSUE).
W związku z tym, w niektórych orzeczeniach polskich sądów administracyjnych pojawiały się wątpliwości co do zasadności nałożenia takiego podatku przez organy podatkowe niejako automatycznie.
Z kolei, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dn. 28 lipca 2021 r. sygn. akt I SA/Bk 661/19 uznał za błędne stanowisko organów podatkowych polegające na ustaleniu dodatkowego zobowiązania VAT w sytuacji obligatoryjne każdorazowo, w sytuacji stwierdzenia przez organ podatkowy wymienionych w tym przepisie nieprawidłowości w rozliczeniu podatku (bez względu na charakter i wagę przewinienia, bez względu na złożenie korekty etc.).
W praktyce umożliwia to pewnego rodzaju polemikę z organem podatkowym w zakresie zasadności nałożenia dodatkowego zobowiązania VAT.
Najczęstsze błędy przy obliczaniu VAT, które prowadzą do sankcji
Nałożenie dodatkowego zobowiązania w podatku od towarów i usług (VAT) w praktyce może wynikać ze świadomych lub nieświadomych nadużyć w VAT takich jak:
- zastosowania błędnej stawki VAT na towary lub usługi (np. zastosowania zwolnienia w VAT przy transakcji sprzedaży nieruchomości w sytuacji gdy powinna być stawka 8 % lub 23 %, zastosowania stawki obniżonej 5 % na niektóre produkty gastronomiczne zamiast stawki wyższej – zwłaszcza jeżeli podatnik nie dysponuje wiążącą informacją stawkową potwierdzającą prawo do stawki obniżonej VAT)
- odliczenie VAT wynikającego z faktury zakupowej w sytuacji gdy zostaliśmy pozbawieni tego prawa np. z uwagi na nierzetelność naszego kontrahenta (np. jeżeli nasz kontrahent w niektórych sytuacjach nie rozliczy podatku, bądź wykonanie usługi/dostawy towaru nie jest udokumentowane prawidłowo).
Jak fiskus oblicza dodatkowy podatek w VAT?
Aktualnie organy podatkowe duży zakres możliwości ustalenia dodatkowego zobowiązania w VAT. Zwrócić należy, iż przepis art. 112b ust. 1 ustawy o VAT (regulujący prawo do nałożenia sankcyjnego podatku) wskazuje, iż wysokość dodatkowego zobowiązania VAT wynosi do 30 % kwoty zaniżenia VAT (lub zawyżenia kwoty podatku naliczonego).
Słowem kluczowym jest ‘do 30 %’ kwoty podatku (podstawowego wynikającego z przepisów ustawy o VAT). Oznacza to, iż Organ podatkowy może:
- Odstąpić od nałożenia dodatkowego zobowiązania VAT,
- Nałożyć dodatkowe zobowiązanie VAT w wysokości mniejszej niż 30 % (np. w wysokości 5 % lub 10 %).
Jednakże, organy podatkowe mają tendencję do narzucania maksymalnej kwoty (30 %) dodatkowego zobowiązania podatkowego.
I w tym miejscu jest zaczyna się rola prawnika podatkowego (doradcy podatkowego, adwokata), który wykorzystując sztukę argumentacji i negocjacji powinien podnieść takie okoliczności, które przesądzałyby o niezasadności ww. sankcyjnego podatku lub o jego radykalnym obniżeniu.
Istotne jest, iż sądy administracyjne niejednokrotnie wskazują organom podatkowym niezasadność nałożonej kwoty np. wskazując iż zachowanie podatnika raczej uzasadnia niższy procent niż maksymalną kwotę dodatkowego zobowiązania podatkowego.
W praktyce zatem jest możliwe obniżenie kwoty dodatkowego podatku bezpośrednio przed Organem podatkowym lub przed Sądem.
Istotne są również przypadki w których Organ podatkowy ma prawo do nałożenia 100 % dodatkowego zobowiązania w VAT, co oznacza że nasz podatek się faktycznie dubluje. Prawo do nałożenia dodatkowego zobowiązania VAT istnieje w przypadku gdy:
- Faktura została wystawiona przez podmiot nieistniejący,
- Faktura stwierdza czynności, które nie zostały dokonane,
- Faktura podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością,
- Faktura potwierdza czynności bezwzględnie nieważne.
W ww. aspekcie należy zwrócić uwagę, iż ciężar dowodu w takich przypadkach spoczywa na Organie podatkowym i musi on udowodnić zaistnienie jednej ze wskazanych okoliczności (a nie np. oprzeć się na przypuszczeniach, poszlakach etc.).
Korekta deklaracji VAT – sposób na uniknięcie dodatkowego podatku
Nałożenie dodatkowego zobowiązania VAT nie ma zastosowania do przypadków w których podatnik dokona korekty deklaracji podatkowej przed wszczęciem kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego. Innymi słowy, jeżeli dokonujemy weryfikacji własnych rozliczeń i sami zauważymy błąd w rozliczeniach podatkowych, wówczas nie ma problemu – dodatkowy VAT nam nie grodzi.
Jednakże, skorygowanie deklaracji VAT jest umożliwia obniżenie kwoty maksymalnej (z 30 % do 20 % lub 15 %) dodatkowego zobowiązania w VAT. Kwota ta powinna być jednoznacznie niższa np.
- Do 20 % kwoty zaniżonego podatku – jeżeli po kontroli podatkowej lub celno-skarbowej zostanie złożona skuteczna korekta i najpóźniej w dniu złożenia tej deklaracji zostanie zapłacony podatek w całości.
- Do 15 % kwoty zaniżonego podatku – jeżeli w terminie 14 dni od wszczęcia kontroli celno-skarbowej podatnik skutecznie skorygował deklarację w zakresie objętym tą kontrolą (zgodnie ze wskazaniami organu podatkowego) i najpóźniej w dniu złożenia tej deklaracji zostanie zapłacony podatek w całości.
Dokumentacja VAT a kontrole fiskusa: Jak uniknąć problemów? Prewencyjne działania w firmie, aby zapobiec sankcyjnemu podatkowi VAT
Ryzyko związane z dodatkowym sankcyjnym podatkiem w podatku od towarów i usług (VAT) jest zależne od podejmowanych działań przed ewentualną kontrolą podatkową lub kontrolą celno-skarbową. Na gruncie systemu VAT funkcjonuje pojęcie tzw. należytej staranności.
Pojęcie należytej staranności można ująć jako zestaw czynności, które powinien wykonać podatnik, a które następnie będą rozpatrywane przez organy podatkowe weryfikujące sposób rozliczeń VAT. Zachowanie należytej staranności jest kluczowym czynnikiem w odniesieniu do transakcji zawieranych z kontrahentem. Niekiedy to zachowanie lub brak należytej staranności przesądza o prawidłowym przebiegu transakcji w VAT, tj. o zachowaniu lub pozbawieniu prawa do odliczenia.
W konsekwencji ma również wpływ na nałożenie lub zaniechanie nałożenia dodatkowego zobowiązania VAT.
W związku z tym, Ministerstwo Finansów opracowało tzw. „Metodykę w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych”, która ma na celu pomóc rozpoznać podatnikom kluczowe prawidłowe wzorce postępowania przy zawieraniu transakcji.
Niemniej jednak, w oparciu o ww. metodykę i specyfikę własnej branży możliwe jest podjęcie realnych kroków i działań mających na celu ochronę transakcji (np. zakupowych z poszczególnymi kontrahentami).
Jednym z takich działań jest opracowanie i zaimplementowanie procedury należytej staranności VAT dla celów własnego przedsiębiorstwa.
Procedura ma na celu zapewnienie działań prewencyjnych w naszej firmie – w momencie dokonywania transakcji, co stanowi swoistą realną obronę w razie podjęcia przez organy kontroli podatkowej lub celno-skarbowej.
Jakie są możliwości obrony przed dodatkowymi sankcjami w VAT?
W ww. aspekcie każdorazowa sprawa wymaga zindywidualizowanej oceny co do tego czy nałożenie dodatkowego zobowiązania VAT jest zasadne i w jakiej wysokości według zasady miarkowania wymiaru sankcyjnego podatku (zasady proporcjonalności).
Ewentualna obrona przed podatkiem sankcyjnym może nastąpić:
- Prewencyjnie – poprzez zaimplementowanie w naszym przedsiębiorstwie zindywidualizowanej procedury należytej staranności VAT,
- Na etapie kontrolnym – poprzez dokonanie stosownej korekty deklaracji,
- Na etapie sporu podatkowego – poprzez uzasadnienie kwoty dodatkowego zobowiązania w procencie niższym, aniżeli kwota ustawowo maksymalna (przed Sądem lub Organem podatkowym).
Najczęściej zadawane pytania w kontekście unikania dodatkowego podatku VAT
– Jak zmniejszyć podatek VAT?
Podatku VAT zasadniczo nie da się legalnie zoptymalizować. W ww. zakresie jest skuteczne podjęcie działań na etapie zawierania transakcji o charakterze prewencyjnym np. poprzez opracowanie i wdrożenie procedury należytej staranności VAT.
– Kiedy powstaje zobowiązanie podatkowe w VAT?
Zobowiązanie podatkowe VAT powstaje na podstawie dokonania czynności opodatkowanych przez czynnego podatnika VAT. Z kolei, dodatkowe zobowiązanie VAT jest sankcyjnym podatkiem mającym na celu nałożenie dodatkowej daniny na nierzetelnych podatników.
– Po jakim czasie przedawnia się podatek VAT?
Zgodnie z przepisem art. 70 §1 Ordynacji Podatkowej, zobowiązanie podatkowe (w tym podatek od towarów i usług), przedawnia się z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Jak mogę Ci pomóc?
Jako doradca podatkowy mogę pomóc Ci:
- Na etapie kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego (sporu podatkowego),
- Na etapie podejmowania pierwszych czynności z kontrahentem (wsparcie w procesie weryfikacji kontrahentów),
- Na etapie opracowania i wdrożenia procedury należytej staranności VAT w Twoim przedsiębiorstwie.
Michał Wasyl
doradca podatkowy
Obrazek pochodzi z Unsplash
***
Małżonkowie jako fundatorzy fundacji rodzinnej – skutki w podatku PIT
W interpretacjach podatkowych z dn. 25.06.2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji zmienił stanowisko co do wypłaty świadczeń z fundacji rodzinnej, w sytuacji gdy fundatorami są małżonkowie. W poprzednio wydawanych interpretacjach podatkowych Dyrektor KIS uważał, że wypłata świadczenia z fundacji rodzinnej na rzecz małżonka może być opodatkowana.
Czy pomimo tego fundatorzy-małżonkowie są zabezpieczeni pod względem podatkowym?.. [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }